8 راه تشخیص دوستان ظاهری

26 دی 1399 - 6:00
مدیریت شخصی - 8 راه تشخیص دوستان ظاهری
8 راه تشخیص دوستان ظاهری
امتیاز مطلب: 86%

هر فردی حداقل یک یا چند دوست صمیمی یا معمولی دارد که از بودن با آن‌ها احساس خوبی پیدا می‌کند. گاهی با دوستانمان درد دل می‌کنیم و در تنهایی‌های خود به آن‌ها پناه می‌بریم، در شادی و غم‌ها کنارشان هستیم و دست‌شان را می‌گیریم. اما ممکن است دوست ظاهری یا دشمن دوست نما هم داشته باشیم. با یوکن همراه باشید تا به شما بگوییم دوست ظاهری چه نشانه‌هایی دارد.

آیا تاکنون این احساس را پیدا کرده‌اید که یکی از دوستان خاص شما از شنیدن خبر موفقیت‌تان به‌هم ریخته و در مقابل، شکست‌های شما باعث خوشحالی‌اش می‌شود؟ حتی ممکن است ظاهرش چیز دیگری بگوید.

اگر این‌طور است، باید بدانید یک دوست ظاهری یا بدتر از آن یک دشمن دوست‌نما در جمع دوستان خود دارید که رابطه با او برایتان آسیب‌زا و خطرناک خواهد بود.

در ادامه مقاله، درباره دوستان ظاهری، نشانه‌ها و طرز برخورد با آن‌ها صحبت می‌کنیم.

دوست ظاهری چه نشانه‌هایی دارد؟

دوستان ظاهری یا اصطلاحا دشمنان دوست‌نما کسانی هستند که تظاهر می‌کنند با شما دوست صمیمی‌اند اما در حقیقت به شما حسادت می‌کنند.

شاید این افراد نزدیک‌ترین ارتباط اجتماعی را با شما داشته باشند، مثلا در بین دوستان، همکاران یا اعضای خانواده‌تان باشند؛ خبر خوب این است که این افراد نشانه‌هایی دارند که می‌توانید آن‌ها را از دوستان خوب و صمیمی‌تان تشخیص دهید.

نشانه‌های دوست ظاهری

1. دوست ظاهری از موفقیت‌های شما ناراحت می‌شود و حتی ممکن است به شما حسادت کند، اما با شکست‌هایتان خرسند می‌شود و در پوست خود نمی‌گنجد.

2. دوست ظاهری باعث تضعیف دوست خود می‌شود و با رفتار و حرف‌های خود به شما آسیب می‌زند.

3. دوست ظاهری مدام پشت سرتان حرف می‌زند و بدگویی می‌کند.

4. دوست ظاهری شاید به ظاهر حرف‌های خوبی به دوست خود بزند اما حالت چهره او با کلماتی که بیان می‌کند در تضاد است.

5. دوست ظاهری شما را به خاطر شکست‌ها و ناکامی‌های خود مقصر می‌داند و مدام به شما سرکوفت می‌زند که اگر فلان کار را انجام نداده بودی من به فلان موفقیت می‌رسیدم.

6. دوست ظاهری از پشت سر به احساسات شما آسیب می‌زند و معمولا راه‌های غیرمستقیم را به کار می‌گیرد، مثلا ممکن است جلوی شما کسی را تشویق کند که باعث ناراحتی‌تان شود.

7. دوست ظاهری از پست و وضعیت‌های شما در شبکه های اجتماعی خوشش نمی‌آید و ممکن است کامنت‌های منفی بگذارد و ناراحت‌تان کند.

8. دوست ظاهری به عمد کارهای اشتباه انجام می‌دهد تا شما را در وضعیتی قرار دهد که خجالت‌زده و شرمنده شوید.


بدون شک شما هم حداقل یک دوست ظاهری در بین دوستان خود دارید که چنین نشانه‌هایی دارد. شاید نسبت به این مساله بی‌توجه باشید اما باید بدانید همین دشمنان دوست نما می‌توانند به سلامت جسم و روح‌تان آسیب زده و باعث بالا رفتن میزان استرس در زندگی‌تان شوند.

نتایج برخی تحقیقات نشان می‌دهد، برقراری ارتباط با این افراد باعث افزایش فشار خون، ضربان قلب و میزان اضطراب می‌شود.

در این روابط نمی‌دانید که می‌توانید روی کمک دوست خود حساب باز کنید یا نه، آیا در صورت نیاز به کمک پشتیبان‌تان خواهد بود یا شما را به حال خود رها می‌کند؟

معمولا در این روابط نوعی حسادت وجود دارد که احترام، اعتماد و عشق میان دو نفر را از بین می‌برد.

اگر به این نتیجه رسیده‌اید که در بین دوستان خود یک دوست ظاهری دارید به این فکر باشید که در آینده نزدیک درمورد رابطه‌تان با او بیشتر فکر کنید.

طرز برخورد با دوستان ظاهری و تمام کردن این رابطه بی‌فایده

با او صحبت کنید

به دوست ظاهری خود بگویید از رفتار آزاردهنده‌ی او و آسیب‌هایی که به شما می‌زند خسته شده‌اید. از هیچ چیز نترسید و صادقانه با او حرف بزنید. شاید فکر کنید ممکن است این طور صحبت کردن باعث به‌هم خوردن رابطه‌تان شود، اما اصلا مهم نیست زیرا گاهی تمام کردن یک رابطه بهترین گزینه ممکن است.

به خودتان فرصت دهید

در روابط دوستی همانند روابط عاشقانه گاهی لازم است به خودتان فرصت دهید و کمی استراحت کنید تا بتوانید در زمانی مناسب و باآرامش بیشتر رابطه‌تان را بررسی کرده و تصمیم درستی بگیرید.

به آرامی از او فاصله بگیرید

اگر از صحبت کردن صادقانه با او واهمه دارید بهتر است به مرور از او جدا شوید. مثلا برای شروع به جای تماس تلفنی پیامک بزنید و تا جایی که می‌توانید پیام‌های خود را خلاصه کنید.

برای قرار ملاقات با او نیز محتاط باشید و تا آن جا که ممکن است با گفتن این‌که مشغله زیادی دارید از دیدن او اجتناب کنید.

موفقیت‌های خود را پنهان کنید

هرگز اهداف، موفقیت‌ها و برنامه‌های خود را آشکار نکنید تا کمتر مورد حسادت او قرار بگیرید. همچنین از ارتباط زیاد با او در شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.

در روابط خود تجدید نظر کنید

اگر این دشمن دوست‌نما نقش زیادی در زندگی‌تان دارد و نمی‌توانید رابطه‌تان را تمام کنید بهتر است در روابط خود تجدیدنظر کنید و به این فکر کنید که آیا رقابت و حسادت او برایتان مفید است و انگیزه کافی برای موفقیت بیشتر در زندگی را به شما می‌دهد؟

اگر این‌طور است، پس خوش‌بین باشید و خیلی روی حرف‌ها و رفتارهای آزاردهنده او تمرکز نکنید تا اذیت نشوید.

کلام آخر

شاید خودتان متوجه نباشید اما شما هم یک دوست ظاهری برای دوستان خود باشید. پس پیشنهاد می‌کنیم بعد از تشخیص دوستان ظاهری خود از خودتان سوال کنید: «آیا من دوست خوبی برای دوستانم هستم؟»

 

منبع: brightside

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2021-01-13 03:08:43
دسته بندی ها