چگونه ظرفیت خود را افزایش دهیم تا از زندگی، نهایت لذت را ببریم؟

23 بهمن 1399 - 11:00
مدیریت شخصی - چگونه ظرفیت خود را افزایش دهیم تا از زندگی، نهایت لذت را ببریم؟
چگونه ظرفیت خود را افزایش دهیم تا از زندگی، نهایت لذت را ببریم؟
امتیاز مطلب: 84%

احتمالا قبلا هم این را شنیده‌اید؛ همه‌ی ما تعداد سال‌ها، روزها و ساعت‌های یکسانی داریم. اما به نظر می‌رسد که بعضی از مردم در همان زمان محدودی که همه داریم، کارهای بیشتری را به اتمام می‌رسانند. دیگران کتاب‌هایی درباره‌ی بهره وری می‌خوانند و سعی می‌کنند که از خودشان و تیم‌شان بیشتر کار بکشند. همه در تلاش‌اند تا کارآمدتر شوند و در طول روز کار بیشتری انجام دهند. اما به چه قیمتی؟ با یوکن همراه باشید.

به نظر می‌رسد که ما برای خود دیواری ساخته‌ایم و در یک چرخه ثابت از محدودیت‌ها و انتظاراتمان گرفتار شده‌ایم. تقویم، ساعت، لیست کارهایی که باید انجام شود، مهلت‌ها، خواسته‌ها، انتظارات و برنامه‌ها. بعد هم سعی می‌کنیم برای کارآمدتر شدن، با تلاش هرچه بیشتر، این دیواری که خودمان ساختیم را خراب کنیم. با خودمان فکر می‌کنیم که داریم باهوش‌تر می‌شویم، اما در واقع، فقط سعی می‌کنیم در برنامه‌ی خود، کارهای بیشتری جای بدهیم. خب حالا اگر راه دیگری وجود داشته باشد چه؟

من از کودکی، هر تابستان برای تعطیلات با خانواده‌ام به یک دریاچه که با سواحل شنی احاطه شده بود می‌رفتم. یکی از کارهای مورد علاقه من با بیلم، این بود که تا جایی که بیل پلاستیکی و دستان کوچکم یاری می‌کرد، چند قدم دورتر از لبه‌ی آب، حفره‌ای عمیق در ماسه می‌کندم. بعد هم از لبه‌ی آب تا حفره‌ کانالی می‌کندم و وقتی آب از آن کانال به درون گودالی که من حفر کردم می‌ریخت، آن‌جا می‌نشستم و آن‌قدر نگاهش می‌کردم تا گودال لبریز از آب شود. آن بازی ساده‌ و بچگانه‌، علاوه بر ساعت‌ها سرگرمی، به من درس مهمی درباره‌ی ظرفیت یاد داد.

ببینید، زمان محدود است. تقویم ثابت است. لیست کارهایی که باید انجام دهیم هم تکمیل شده است. اما ظرفیت، تنها چیزی است که نامحدود است. برای نامحدود فکر کردن‌، باید به لحاظ ظرفیتی فکر کنیم. چیزی که فعالیت کودکی‌ام به ما یاد می‌دهد، این است که وقتی یک فضایی می‌سازیم (که در بازی من یک گودال بود)، دیر یا زود پر می‌شود. بله، مطمئنا زمان محدود است و برای همه‌ی ما، روزها و ساعت‌های ثابتی وجود دارد. اما ظرفیتی که خودمان در آن محدودیت‌ها می‌سازیم و همچنین چگونگی پر کردن آن، نامحدود است.

آلبرت انیشتین (Albert Einstein) می‌گوید:

سعی کن به جای موفقیت‌، به دنبال ارزش باشی. دور و برت را ببین‌، ببین که چطور مردم می‌خواهند بیشتر از آن‌چه که می‌کارند‌، برداشت کنند. مردی که به دنبال ارزش است‌، بیشتر از آن‌چه که دریافت‌ می‌کند، می‌بخشد.

تلاش کنید تا حوصله‌تان سر برود

دقیقا مثل حفره‌ در ماسه، شما باید فضایی بسازید تا بتوانید چیز دیگری جای بدهید. سخت‌تر کار کردن، کارآمدتر بودن و افزایش بهره وری، همیشه جواب نیست. شاید بهتر است خودتان را از برق بکشید، یعنی به جای تلاش برای به دست آوردن هرچه بیشتر، تلاش کنید تا از کارهایتان کم کنید، خودکار شوید و یک سری چیزها را از لیستتان حذف کنید. به جای این‌که سعی کنید ظرفیت خود را افزایش دهید، از شر یک سری چیزها خلاص شوید و فضای خود را کمی خالی کنید. یا همان‌طور که خودم دوست دارم بگویم، تلاش کنید تا حوصله‌تان سر برود. چه می‌شود که از بی‌کاری‌‌، با انگشت‌ها و موهای خود بازی کنید؟ به این فکر کنید که اگر کارهایتان را محول کنید یا از شر چیزهایی خلاص شوید، زمان چه کارهایی را پیدا خواهید کرد.

بله، این کار شامل وظایف و برخی مشتریانتان نیز می‌شود. برای همین هم همیشه بهتر است که تنها با مشتریان ایده آل خود کار کنید. چرا؟ چون که همه‌ی ما می‌دانیم مشتریانی که تا کمر برایشان خم می‌شویم‌، بالا و پایین می‌پریم و انرژی زیادی می‌گذاریم، همیشه کم‌ترین سود را دارند. از سوی دیگر، مشتریان ایده‌آل ما، برای ما مثل زنگ تفریحی هستند و ما را قادر می‌سازند تا بهترین عملکرد خود را نشان دهیم، سودمندترین مشاغل باشیم و برای مشتریان دیگر نیز زمان بگذاریم.

از آن‌جایی که ما به شدت دنبال پیشبرد کارها هستیم، اغلب گرفتار تله‌های مشغولیت می‌شویم. و از آن‌جایی که حتی با یک لحظه‌ بی‌کار ماندن هم احساس راحتی نمی‌کنیم، سعی می‌کنیم بیشتر از زمان بهینه‌ی خود، کار کنیم. ما فکر می‌کنیم که برای پشت‌سر گذاشتن محدودیت‌ها، باید سر خود را شلوغ کنیم و به خودمان فشار بیاوریم.

با این حال، اگر وقت ندارید، چطور می‌توانید انتظار داشته باشید بیشتر از آن‌چه می‌خواهید، به دست آورید؟ چگونه با زمان کم، کار بیشتری انجام دهید؟ موفقیت بیشتر؟ وقتی به خودتان می‌گویید: «من زمان کافی ندارم»، دیگر وقت چه چیزهایی را ندارید؟ پول؟ مشتریان؟ زمان استراحت؟ این‌، یک طرز فکر نادر است، چرا که شما خودتان برای «بیشتر»، زمان زیادتری خالی نکرده‌اید. زمان محدود است‌ اما ظرفیت شما نامحدود است.

انرژی خود را ذخیره کنید

انرژی شما، یک مخزن است. به همین دلیل هم برای رسیدن به موفقیت، باید از خودتان مراقبت کنید. مردم به دلیلی دچار فرسودگی می‌شوند، دلیلش هم این است که آنها به خودشان فراتر از ظرفیتشان فشار می‌آورند. مثلا تلاش برای کارآمدتر بودن در زمان کم، یا جلوگیری از فرسودگی ناشی از استرس، همیشه جواب نیست. قطعا کاهش استرس بسیار مهم است. اما این‌ها همه روش‌های بیرونی است که ابتدا شرایط بیرونی را کنترل می‌کند. بهترین رویکرد، رویکردی درونی است.

به جای تلاش برای کاهش شرایط بیرونی که باعث فرسودگی می‌شود، بهتر نیست که ظرفیت خود را برای کارهایی که می‌توانید انجام دهید، افزایش دهید؟ این همان جایی است که مراقبت از خود، بسیار مهم می‌شود. به جای گودالی در ماسه که دارد پر می‌شود، ظرفیت انرژی خود را افزایش دهید. شما اول باید یک منبع کامل انرژی داشته باشید تا بتوانید آن را با چیزی از بیرون پر کنید.

کسب و کار داشتن‌، واقعا انرژی‌بر است. اصلا خود زندگی انرژی‌بر است. مخصوصا این روزها. اجازه ندهید از مخزنتان بیش از حد کم شود. انرژی و رفاه شما ظرفیتی است که هم پر می‌شود و هم قابل گسترش است. حالا این برای شما چگونه است؟ مرخصی؟ سرگرمی؟ دوچرخه‌ سواری؟ راه رفتن لب ساحل؟ اگر به انرژی خود به عنوان یک ظرفیت نگاه کنید و اجازه ندهید که بیش از حد کم شود، دیگر پرانرژی شدنتان زیاد زمان نمی‌برد. شاید فقط نیاز به یک استراحت کوتاه داشته باشیم، با یکی از دوستانمان ناهار بخوریم و به یک ماساژ یک ساعته برویم.

جیم ران (Jim Rohn) می‌گوید:

یا تو روز را اداره می‌کنی، یا روز تو را اداره می‌کند.

خود را به شخصه، توسعه و پرورش دهید

جیم ران می‌گوید:

میزان موفقیت شما، به ندرت از میزان پیشرفت شخصی شما فراتر می‌رود.

مسلما وقتی بحث موفقیت است، این نقل‌قول ممکن است یکی از واقعی‌ترین نقل‌قول‌هایی باشد که تا به حال شنیده‌ام. این به شما بستگی دارد که شخصا رشد کنید، پیشرفت کنید و به منظور ایجاد ظرفیت برای رسیدن به موفقیت بیشتر، تلاش کنید.

کارآفرینی و اشتغال، داروهای رشد شخصی است. امتیازی است که ما باید افزایشش دهیم، چیزهای جدید دیگری یاد بگیریم، به جلو حرکت کنیم و در تمام این مدت، بهترین خود را پیدا کنیم. حالا مگر می‌شود که توسعه‌ی شخصی ما، همان ظرفیت ما در درون خودمان نباشد؟

ظرفیتی که برای رشد، به تغذیه‌ی دائمی نیاز دارد. به همین دلیل است که ما باید همیشه نه تنها مجموعه مهارت‌های خود، بلکه خودمان را توسعه دهیم. افکار، نگرش‌ها، توانایی استقامت، خلاقیت و نوآوری ما، همه و همه شامل آن می‌شود. راه‌های رشد ما نامحدود است و به همین دلیل هم باید به ایجاد یک ظرفیت نامحدود فکر کنیم.

چیزی که من از آن اطمینان دارم، این است که موفقیت، بی‌شک محدود نیست. چیزی که برای شما موجود است، محدود نیست. اما برای دستیابی به موفقیت هرچه بیشتر، باید با توسعه‌ی شخصی همیشگی، ظرفیت و توانایی خود را برای مدیریت افزایش دهید. فکر کردن به این که چه محدودیت‌هایی مانع پیشرفتتان می‌شود و فکر کردن به ظرفیت و هم‌چنین توانایی بی‌پایان افزایش ظرفیت برای هر چیزی، به شما کمک می‌کند تا نامحدود فکر کنید.

 

منبع: Addicted2Success

نویسنده مطلب
Helia Mahmoodian - هلیا محمودیان
دانشجوی رشته‌ی زبان انگلیسی‌ام، عاشق ادبیات، هنر، روانشناسی و انیمه‌ام. دلم می‌خواد دنیارو دور بزنم.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2021-02-11 05:44:17
دسته بندی ها