11 دلیل خستگی دائمی و روش از بین بردن آن‌

30 مهر 1398 - 12:00
مدیریت شخصی - 11 دلیل خستگی دائمی و روش از بین بردن آن‌
11 دلیل خستگی دائمی و روش از بین بردن آن‌
امتیاز مطلب: 91%

آیا همیشه می‌گویید «خسته‌ام؟» آیا بدون هیچ دلیلی احساس خستگی می‌کنید؟ خستگی در بسیاری جهات ازجمله خستگی خالص، ناتوانی در تمرکز، خشم، کلافگی و مسائل رفتاری، مشکلات حافظه، کاهش عملکرد و زمان واکنش کندتر نشان داده می‌شود. خستگی مزمن نیز به مشکلات سلامتی شامل چاقی، فشار خون بالا، افسردگی، دیابت و همچنین افزایش تصادفات اتومبیل مرتبط است. ما تلاش می‌کنیم با خستگی با قهوه، قند، نوشیدنی‌های انرژی‌زا، ویتامین و انواع دیگر محصولات که ادعا می‌کنند انرژی و استقامت ما را افزایش می‌دهند، مقابله کنیم. اما اگر خستگی‌تان در تلاش است چیزی به شما بگوید، چه؟ با یوکن همراه باشید.

اگر به‌اندازه کافی می‌خوابید و هنوز هم احساس خستگی می‌کنید، وقت آن است که متوقف شوید، یک گام به عقب بردارید و به آنچه موجب خستگی شما می‌شود نگاه کنید. باید از دیدگاه جامع و سطوح مختلف از جمله بدن، ذهن و روح به آن نگاه کنید. بنابراین قبل از نوشیدن فنجان قهوه، میان وعده شیرین ساعت سه بعدازظهر یا نوشیدنی انرژی‌زای مضر، بیایید برخی از دلایلی که ممکن است همیشه خسته باشید و مهم‌تر از همه چه‌کاری در مورد آن می‌توانید انجام دهید را بررسی کنیم. در اینجا 11 دلیل بالقوه  که حتی با استراحت کافی باز هم احساس خسته هستید و آنچه در مورد آن می‌توانید انجام دهید را معرفی می‌کنیم.

1. شما از لحاظ ذهنی، احساسی یا روحی خارج از محدوده هستید

اساساً، شما نسبت به کسی که هستید و چیزی که برایتان کار می‌کند، از مسیر خود دور شده‌اید. شاید ناراضی و پر از استرس باشید یا فقط از برخی از مناطق زندگی خود خسته شده‌اید. ممکن است در رابطه‌ای هستید که کار نمی‌کند، شغلی که نمی‌توانید تحمل کنید یا وضعیتی که انرژی شما را تخلیه می‌کند.

به زمانی که در مورد آنچه انجام می‌دادید کاملاً درگیر و هیجان‌زده بودید فکر کنید. آن موقع چقدر زمان برای خواب نیاز داشتید؟ احتمالاً حتی پس از چند ساعت، بدون زنگ ساعت از خواب بیدار می‌شدید و برای شروع روز خود هیجان‌زده بودید. اکنون به  یک رابطه یا شغلی که انرژی شما را از بین می‌برد فکر کنید. صرف‌نظر از اینکه چقدر می‌خوابیدید، احتمالاً صبح از خواب بیدار شدن بسیار دشوار بود.

همه ما چیزهایی داریم که باعث می‌شود احساس خوب و انرژی‌بخش داشته باشیم و چیزهایی که انرژی ما را کاملاً از بین می‌برند. شاید شما کسی هستید که دوست دارد زود حرکت کند اما توجه به جزییات مانع پیشرفت سریع‌تان می‌شود، شاید کسی باشید که دوست دارد رهبری همه‌چیز را به دست بگیرد اما احساس نداشتن کنترل دارید یا شاید به تنوع و غیره منتظره بودن مسائل علاقه دارید و با زندگی یکنواخت خود خسته شده‌اید.

هنگامی‌که کارهایی انجام می‌دهید که باکسی که هستید هماهنگ است و در محیطی که با نیازهای شما سازگار هستند قرار دارید، احساس انرژی بیشتری می‌کنید. برعکس، زمانی که در محیط‌هایی هستید که با شما انطباق ندارد، احساس خستگی و بی‌حوصلگی می‌کنید.

خستگی دائمی - خواب آلودگی - خستگی ذهنی

چه‌کاری می‌توانید انجام بدهید؟

یک گام به عقب بردارید و مشخص کنید چه چیزی کار نمی‌کند. چیزهایی که می‌خواهید را پیدا کرده و برای آن کار کنید. کارهایی که به شما انرژی می‌دهند، انجام دهید. چه چیزی شما را سالم و زنده نگه می‌دارد، انرژی می‌دهد و هیجان‌زده می‌کند؟ چه چیزی باعث می‌شود  احساس کنید بیشتر شبیه خود هستید؟ هدف این است که بیشتر از آن در زندگی خود وارد کنید.

2. شما از لحاظ فیزیکی خارج از محدوده هستید

وقتی از لحاظ ساختاری خارج از هماهنگی قرار داریم، می‌تواند انواع مسائل ایجاد کند. هنگامی‌که همه‌چیز به‌درستی حرکت نمی‌کنند، بدن شما  انجام کار خود را دشوار می‌بیند. درد ناخوشایند است و انرژی را از بین می‌برد. ما به بدن خود خیلی سخت می‌گیریم درصورتی‌که باید از آن مراقبت کنیم.

در این مورد، دکتر روت زیمبا، می‌گوید:

تمام زندگی انرژی است. ما انرژی هستیم. هرگونه اختلال یا انسداد در جریان انرژی باعث عدم تعادل می‌شود ... استرس‌های فیزیکی، ذهنی و عاطفی می‌توانند باعث ایجاد زیرولاکساسیون (عدم تعادل مهره‌ها) شوند که با سیگنال‌های واضح در بدن شما تداخل ایجاد می‌کند. این می‌تواند منجر به بسیاری مشکلات از جمله مشکلات سلامتی، خستگی و بی‌خوابی شود.

چه‌کاری می‌توانید انجام بدهید؟

به بدن خود توجه کنید. انجام این امر می‌تواند شامل  یک ماساژ، طب سوزنی، کایروپراکتیک و غیره باشد- هر چیزی که برای شما کار می‌کند. نمی‌دانید از کجا شروع کنید؟ از یک دوست یا همکار توصیه بخواهید. بهتر است اگر یک دوست در این زمینه داشته باشید که می‌تواند شما را به یک متخصص راهنمایی کند. مطمئن باشید که برنامه منظم بدنی را برنامه‌ریزی کرده‌اید، نه فقط زمانی که به آن نیاز دارید.

3. شما درست (یا به‌اندازه کافی) غذا نمی‌خورید

چیزی که می‌خورید و مقدار آن تأثیر قابل‌توجهی بر روی سطوح انرژی شما دارد. درحالی‌که پروتکل‌های مختلفی برای رژیم غذایی وجود دارد، تنها چیزی که همه متخصصان می‌توانند در مورد آن به توافق برسند این است که: شکر و غذاهای فرآوری شده احساس  تنبلی و خستگی به شما می‌دهند. آنها قند خون را افزایش داده، به‌طوری‌که یک دوره کوتاه انرژی و سپس خستگی را احساس می‌کنید.

چه‌کاری می‌توانید انجام بدهید؟

اولاً شما باید غذای واقعی و تمیز بخورید. از غذاهای فرآوری شده به‌ویژه قندهای تصفیه‌شده اجتناب کنید. در این صورت احساس بسیار بهتری خواهید داشت. ثانیاً، رژیم غذایی مناسب خود را پیدا کنید. بدون گلوتن، پالئویی، مدیترانه‌ای، با چربی بالا، گیاهی، و غیره. کارشناسان، دوستان و خانواده  می‌توانند به شما بگویند چه چیزهایی خوب هستند، اما هیچ‌کس به‌اندازه‌ی خودتان بدن شما را نمی‌شناسد. توجه داشته باشید، پس از خوردن چه غذاهایی، احساس انرژی یا خستگی می‌کنید؟ چه چیزی برای شما مناسب است و چه چیزی نیست؟ بدن ما دارای خرد ذاتی است اگر  مایل به گوش دادن و شنیدن آنها باشیم.

4. شما واقعاً نمی‌خوابید

ما ثابت کرده‌ایم که شما به اندازه کافی می‌خوابید. اما آیا خواب با کیفیت دریافت می‌کنید؟ بعضی از علل اصلی کیفیت خواب ضعیف عبارت‌اند از: استفاده از وسایل الکترونیکی درست قبل از خواب، حواس‌پرتی‌ها، تشک‌های ناراحت یا بالش‌های اشتباه،  دندان‌قروچه، خواب نامنظم و یا این واقعیت که  تمام چرخه خواب را طی نمی‌کنید.

خستگی دائمی - بیخوابی - کم خوابی

چه‌کاری می‌توانید انجام بدهید؟

با اصول اولیه شروع کنید: وسایل الکترونیکی خود را حداقل یک ساعت قبل از خواب کنار بگذرانید، اطمینان حاصل کنید که بالش و تشک‌تان راحت هستند، برنامه منظم و پایدار خواب تنظیم کنید، سروصدا را کاهش دهید و در یک اتاق تاریک بخوابید یا از ماسک چشم استفاده کنید.

5. شما بیش‌ازحد تحت‌فشار قرارگرفته‌اید یا نگران هستید

هنگامی‌که تحت‌فشار قرار می‌گیرید، بدن شما کورتیزول (هورمون استرس) بیشتری تولید می‌کند که می‌تواند به‌طور قابل‌توجهی روی خواب شما تأثیر بگذارد. به همین دلیل یکی از عوارض جانبی رایج استرس مشکلات خواب است.

 هورمون استرس به‌علاوه‌ی نگرانی بیش‌ازحد می‌تواند انرژی شمارا از بین ببرد. هنگامی‌که نگران هستید، انرژی مصرف می‌کنید. شبیه زمانی است که یک برنامه درگوشی خوددارید که مقدار زیادی از شارژ باتری را مصرف می‌کند و اگر آن را به‌طور مداوم در پس‌زمینه اجرا کنید، باتری شما سریع‌تر تخلیه می‌شود.

بیابید ساده به آن فکر کنیم. همه ما روز را با 100 واحد انرژی شروع می‌کنیم. اگر نیمی از واحدهای انرژی خود را برای نگرانی صرف کنید، ناگزیر  خسته می‌شوید.

چه‌کار می‌توانید انجام بدهید؟

چیزهایی را پیدا کنید که سطوح استرس شما را کاهش می‌دهند. یوگا، مدیتیشن و ورزش در این زمینه به شما کمک می‌کند. بیش‌ازحد نگران هستید؟ برنامه‌ای روشن برای انجام کاری در مورد آنچه شما را نگران می‌کند، ایجاد کنید.

6. شما به‌اندازه کافی عمیق نفس نمی‌کشید

تنفس عمیق باعث افزایش گردش خون با آوردن اکسیژن به عضلات و مغز می‌شود. این افزایش اکسیژن در جریان خون موجب افزایش انرژی و عضلات، اندام و بافت سالم‌تر می‌شود.

نفس عمیق - خستگی دائمی

برای برجسته کردن مزایای تنفس عمیق، مشاوره‌ی پیشکسوت یوگا، ویویکا  شووارتز را در اینجا به اشتراک می‌گذاریم:

اکثر مردم فقط تا قفسه سینه نفس می‌کشند (نفس کم‌عمق) و اجازه نمی‌دهد نفس به عمق منطقه شکمی، به علت استرس و اضطراب برسد. آوردن نفس به مناطق پایین‌تر، به‌طوری‌که به شکم (و تمام عضلاتی که دیافراگم را تشکیل می‌دهند) برسد یکی از بهترین راه‌های تغییر آگاهی، آرام کردن ذهن، از بین بردن تنش و افزایش سطح انرژی است. 

چه‌کاری می‌توانید انجام بدهید؟

 برای عمیق‌تر نفس کشیدن تلاش کنید. روش  ویویکا را امتحان کنید:

1.    یک دست بر روی قفسه سینه و دیگری بر شکم قرار دهید.


2.    از طریق بینی نفس بکشید و توجه کنید که چگونه نفس به‌صورت سه بعدی در قفسه سینه گسترش می‌یابد.


3.    اکنون سعی کنید استنشاق را ابتدا در پایین شکم انجام دهید، به‌طوری‌که ابتدا دست پایینی‌تان بالا رود و سپس دستی که روی قفسه سینه است.


4.    این فرآیند را برعکس کنید، به‌طوری که اول سینه و سپس شکم بالا رود.


5.    این چرخه را برای چند دور تکرار کنید.

 

6. شما با افراد نامناسبی می‌گردید

آیا تابه‌حال کسی که انرژی‌تان را تخلیه می‌کرد را می‌شناختید؟ پس از گذراندن وقت با این فرد، احساس خستگی و بی انرژی بودن می‌کنید؟ بعضی از افراد این کار را انجام می‌دهند، انرژی شما را می‌گیرند. مهم نیست که چقدر می‌خوابید؛ اگر وقت خود را با افرادی که انرژی‌تان را تخلیه می‌کنند بگذرانید، احساس خستگی خواهید کرد.

چه‌کاری می‌توانید انجام بدهید؟

 برای وقت گذراندن با افرادی که روح شما را تقویت می‌کنند و احساس انرژی و زنده‌بودن به شما می‌دهند، تلاش کنید.

8. شما در حرکت نیستید

تحقیقات زیادی در طول سال‌ها انجام شده است که نشان می‌دهد فعالیت بدنی و ورزش باعث بهبود انرژی و کاهش خستگی می‌شود.

خستگی دائمی - بی حرکت بودن

در تحقیق معروفی  که در سال 2006 در بولتن روانشناسی منتشر شد، محققان 70 مطالعه در مورد ورزش و خستگی را که شامل بیش از 6800 نفر بود، مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. بیش از 90٪ از مطالعات نتایج مشابهی را نشان دادند: افرادی که به طور منظم ورزش می‌کنند، خستگی کمتری نسبت به کسانی که ورزش نمی‌کنند را تجربه می‌کنند.

چه کاری می‌توانید انجام بدهید؟

حرکت کنید! راه‌هایی برای افزایش تمرین و حرکات پیدا کنید. دستورالعمل‌های عمومی 150 دقیقه در هفته  ورزش متوسط و 75 دقیقه در هفته فعالیت شدید (یا ترکیبی از دو) را توصیه می‌کنند. این می‌تواند شامل استفاده از پله به جای آسانسور، قدم زدن 20 دقیقه در روز یا شرکت در یک ورزش که از آن لذت می‌برید باشد.

9. بدن شما کم آب است

بدن انسان از 50 تا 65 درصد آب تشکیل شده است. برخی از اندام بدن مانند مغز، قلب و ریه‌ها بیش از 70٪ آب هستند. این به این معناست که حتی کم آبی خفیف می‌تواند سطح انرژی شما را کاهش دهد.

خستگی یک نشانه گواهی دهنده برای این است که شما کم آب هستید. در حقیقت، یک نظرسنجی از 300 پزشک در انگلستان نشان داد که 1 از 5 بیمار که به پزشک خود علائمی مانند خستگی را اعلام کردند، فقط به اندازه کافی آب نمی‌نوشیدند.

چه کاری می‌توانی انجام بدهید؟

اول و مهم‌تر از همه آب آشامیدنی به اندازه کافی بنوشید. قاعده ساده هشت لیوان آب در روز بسیار مفید است. قبل از اینکه صبح صبحانه بخورید ابتدا یک لیوان آب بنوشید. دکتر زاک بوش، دکتر و کارشناس تغذیه، خاطرنشان کرد:

آب‌رسانی مناسب به بدن فقط شامل نوشیدن آب نمی‌شود. بلکه به معنی رساندن آب به داخل سلول‌های بدن است. برای انجام این کار، شما نیاز به افزایش بار الکتریکی در غشای سلولی خود دارید. استراتژی‌هایی که موجب افزایش بار الکتریکی در غشاهای شما می‌شود عبارتند از: کاهش EMF (میدان الکترومغناطیسی)، افزایش الکترولیت‌ها و افزایش مصرف فیبر. 

بنابراین، این برنامه امتحان کنید: هر 30 دقیقه از ساعت 7 صبح تا 7 بعدازظهر به مدت 3 روز چهار لیوان آب بنوشید. در طول این آب‌رسانی شدید، به هر دوز چهار لیوان الکترولیت اضافه کنید. سپس از ساعت 7 صبح تا 7 شب به بدن خود از غذا و آب استراحت دهید.

10. شما خیلی مشغول هستید

شاید این جمله را شنیده باشید: "اگر چیزی می‌خواهید، از یک فرد مشغول آن را بخواهید." من می‌گویم، فرد مشغول را رها کنید. آنها به اندازه کافی کار دارند.

مادرهای زیادی هستند که نمی‌دانند چرا همیشه خسته‌اند اما وقتی برنامه‌ی روزانه‌ی آن‌ها را می‌پرسیم این‌گونه پاسخ می‌دهند: " ساعت شش صبح بیدار می‌شویم، ورزش می‌کنیم، فرزندان خود را به مدرسه می‌بریم، کار می‌کنیم، فرزندان را به فعالیت‌های پس از مدرسه می‌بریم، شام درست می‌کنیم، کارهای خانه را انجام می‌دهیم و پس از خوابیدن فرزندان دوباره به انجام کار بازمی‌گردیم."
 و آنها تعجب می‌کنند چرا خسته هستند؟

خستگی دائمی - مشغولیت دائمی

چه‌کاری می‌توانید انجام بدهید؟

به زندگی خود به عنوان یک ناظر خارجی نگاه کنید. چه چیزی  می‌بینید؟ شاید شما نیاز دارید یاد بگیرید نه بگویید؟ شاید باید یک گام به عقب بردارید و مهم‌ترین چیز را شناسایی کنید؟ یا مرزهای باید بهتری را تعیین کنید؟ شاید مجبور باشید بعضی کارها را با دیگران محول کنید و یا بعضی از وظایف را از دوش خود بردارید. فقط یک چیز را کنار بگذارید و از آنجا شروع کنید.

11. چیز دیگری وجود دارد.

اگر همه موارد فوق را امتحان کردید، به اندازه کافی می‌خوابید و هنوز هم خسته هستید، ممکن است لازم باشد با یک پزشک یا متخصص مراقبت‌های بهداشتی  صحبت کنید. در میان چیزهای دیگر، آنچه منجر به خستگی می‌شود می‌تواند عوارض جانبی دارو و دیگر نگرانی‌های بهداشتی از جمله اختلال عملکرد تیروئید و آدرنال، کم‌خونی و آپنه خواب باشد.

چه کاری می‌توانید انجام بدهید؟

با دکتر خود صحبت کنید. اگر به اندازه کافی می‌خوابید و تمام موارد فوق را به درستی انجام می‌دهید و هنوز هم احساس خستگی می‌کنید، مهم است که علت آن را شناسایی کنید.

نتیجه‌گیری

اگر به اندازه کافی می‌خوابید و هنوز هم همیشه خسته و بی انرژی هستید، وقت آن رسیده است که به عقب برگردید و ببینید که کدام یک از این دلایل با روش زندگی شما منطبق است. برای رسیدن به نتیجه متفاوت، شما باید کار متفاوتی انجام دهید. برای اینکه انرژی بیشتر و خستگی کمتری داشته باشید، باید تغییراتی را ایجاد کنید.

چه تغییراتی مفید هستند؟ آیا می‌خواهید بهتر غذا بخورید، ورزش کنید، آب کافی به بدن خود برسانید، وظایف اضافی را از دوش خود بردارید، شغلی که از آن نفرت دارید یا رابطه‌ای که شما را تخلیه می‌کند را دوباره ارزیابی کنید؟

همین حالا به چیزهایی که می‌خواهید امتحان کنید فکر کنید. تغییر نیاز به اقدام دارد و زمان آن رسیده است. اکنون اقدام کنید و سطح انرژی شما به طرز چشم‌گیری افزایش خواهد یافت!


منبع: Lifehack

 

نویسنده مطلب
نگار بخش‌زاده - نگار بخش‌زاده
متولد ۱۳۷۶، دانشجوی مقطع کارشناسی رشته‌ی زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه گیلان، علاقمند به یادگیری زبان‌های خارجی و مقالات حوزه موفقیت

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2019-11-05 11:22:51
دسته بندی ها