اثری که باعث می‌شود شما احساس تنهایی و انزوا داشته باشید

6 مرداد 1398 - 12:00
مدیریت شخصی - اثری که باعث می‌شود شما احساس تنهایی و انزوا داشته باشید
اثری که باعث می‌شود شما احساس تنهایی و انزوا داشته باشید
امتیاز مطلب: 89%

آیا تا به حال احساس کرده‌اید که شما تنها کسی هستید که فکر، مشکل یا احساسات خاصی را تجربه می‌کند؟ این احساس می‌تواند بسیار منزوی کننده باشد و به تنهایی و منفی‌گرایی منجر می‌شود. با این حال، فقط به این دلیل که احساس متفاوتی نسبت به دیگران دارید، به این معنا نیست که شما متفاوت هستید. با یوکن همراه باشید.

روانشناسان شواهد روانشناختی مشخصی در مورد اینکه چطور امیدها، رویاها و ترس‌های ما بسیار مشابه هستند و چگونه می‌توانیم از این اطلاعات برای احساس شادی، سلامت و انگیزه بیشتر استفاده کنیم در اختیار دارند.

توصیف شخصیت یکسان می‌تواند برای بسیاری از افراد اعمال شود


در سال 1948 یک روانشناس به نام برترام فورر به دانشجویانش گفت که قصد دارد  به هر کدام طرح شخصیتی از شخصیت‌شان ارائه دهد. آنچه دانشجویان نمی‌دانستند این بود که هر طرح دقیقا شبیه هم است. این طرح شامل دوازده پرسش با مفاهیم زیر بود:

1.    نیاز زیادی به این داری که دیگران دوستت داشته باشند.

2.    تمایل داری از خودت انتقاد کنی.

3.    مقدار زیادی از ظرفیت استفاده نشده داری که به نفع خود استفاده نکرده‌ای.

4.    در حالی که ضعف‌های شخصیتی داری، به طور کلی می‌توانی آنها را جبران کنی.

5.    در حالی که در بیرون منظم و در کنترل نشان می‌دهی، در درون  نگران و ناامن هستی.

آیا حرف دلتان است؟ اگر شما نیز این گونه هستید، پس تنها نیستید.

تنهایی. سکوت

پس از ارائه طرح شخصیتی، فورر از دانشجویانش خواست تا آن را در مورد خودشان، ارزیابی کنند. میانگین امتیاز 4.26 از 5 بود. این نتیجه نشان می‌دهد که ما چقدر شبیه یکدیگر هستیم. هر دانشجو احساس می‌کرد که دوازده جمله منحصر به فرد اوست. در حالی‌که افراد ممکن است به شیوه‌ای رفتار کنند که احساساتی مانند نگرانی و ناامیدی را پنهان میکنند، مطالعاتی مانند این نشان می‌دهد که این احساسات در همه وجود دارد. با به یاد داشتن این موضوع ارتباط برقرار کردن با دیگران و داشتن ارتباطات واقعی آسان‌تر می‌شود.

اکثر انسان‌ها نیازهای بسیار مشابه دارند

در سال 1943 یک روانشناس به نام ابراهام مازلو طرح «سلسله مراتب نیازها» را پیشنهاد کرد که نیازهای انسانی را به شکل یک هرم نشان می‌داد.  هرم این‌گونه کار می‌کند که برای حرکت به سطح بعدی ابتدا باید نیازهای سطح پایین برآورده شود. برای مثال، قبل از اینکه بتوانید نیاز به دوستی را برآورده سازید، ابتدا باید نیازهای اساسی مانند غذا و آب را برآورده کنید.

همه‌ی انسان‌ها نیازهای اساسی یکسانی دارند


در پایه هرم، نیازهای فیزیولوژیکی مانند هوا، غذا و آب ذکر شده است. سطح بعدی به نیازهای ایمنی، از جمله امنیت شخصی و مالی، مربوط می‌شود. سپس سطح بعدی عشق و تعامل است که شامل نیاز به خانواده، دوستی و صمیمیت می‌شود. سطح بعدی «عزت نفس» نامیده می‌شود و به معنی نیاز به احترام از جانب دیگران و  خودمان است.

تنهایی. دریا. دختر. افسردگی

احترام از جانب دیگران می تواند به شکل به رسمیت شناختن دستاوردها، جلب توجه مثبت یا داشتن موقعیت بالا باشد. احترام به خود مستلزم قدرت شخصی، استقلال و آزادی، بدون توجه به دیگران است.

همه ما می‌خواهیم از پتانسیل کامل خود استفاده کنیم

سطح بعدی هرم «خودپردازی» نامیده می‌شود که به معنای دستیابی به توانایی کامل شماست. روش این سطح ممکن است  از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. در حالی که ممکن است رویای یک نفر تبدیل شدن به یک هنرمند معروف باشد، رویای دیگری می‌تواند تبدیل شدن به یک نویسنده موفق باشد. در حالی که رویاهای ما ممکن است متفاوت باشند، این نظریه نشان می‌دهد که مسیر دستیابی به آنها بسیار شبیه هم است.

کمک به دیگران برای همه مهم است

در حالی که خودپرداز بودن قبلا در صدر هرم قرار داشت، مازلو یک سطح دیگر را نیز به آن اضافه کرد. این لایه به معنای «خود تعالی» است و اشاره به کمک به دیگران دارد.  می‌تواند شامل کار خیریه، کمک به دیگران یا کمک به محیط زیست باشد.

با یادآوری اینکه ما اساسا بسیار شبیه به دیگر انسانها هستیم، بسیار آسانتر است که احساس منفی و تنهایی نکنیم. به جای اینکه بر جنبه‌های متفاوت خود تمرکز کنید، سعی کنید توجه‌تان را به سمت نقاط مشترک خود با دیگران هدایت کنید. در این صورت احساس خوشحالی و انگیزه بیشتری خواهید داشت و بیشتر با دیگران ارتباط برقرار می کنید.


منبع: Lifehack
 

نویسنده مطلب
نگار بخش‌زاده - نگار بخش‌زاده
متولد ۱۳۷۶، دانشجوی مقطع کارشناسی رشته‌ی زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه گیلان، علاقمند به یادگیری زبان‌های خارجی و مقالات حوزه موفقیت

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2019-08-06 15:06:22
  • نظرات
تصویر آواتار کامبیز
   کامبیز

سلام ممنون از مقالتون .. در ابتدای مقاله گفته میشه که 12 نکته را شمامل میشه اما بعد از نکته ی پنجم ظاهرا متن درستی کپی/ پیست نشده و ناقص هست . لطفا اصلاح بفرمایید

کد امنیتی فرم ثبت دیدگاه
تصویر آواتار مدير سايت
مدير سايت

سلام دوست عزیز. طرح پرسشنامه شامل 12 سوال بوده که این 12 سوال پنج مفهوم که به آن‌ها اشاره شده را دربرمی‌گیرد.

کد امنیتی فرم ثبت دیدگاه
دسته بندی ها