17 استراتژی نجات‌دهنده برای والدین مطلقه

1 بهمن 1398 - 12:00
مدیریت شخصی - 17 استراتژی نجات‌دهنده برای والدین مطلقه
17 استراتژی نجات‌دهنده برای والدین مطلقه
امتیاز مطلب: 84%

هنگامی که افراد از یکدیگر جدا می‌شوند یا طلاق می‌گیرند، یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های آن‌ها، فرزندانشان است. اغلب والدینی که طلاق می‌گیرند برای بزرگ کردن فرزندان خود سختی زیادی می‌کشند. به طور معمول یکی از والدین مجموعه‌ای خاص از قوانین دارد، و دیگری کاملا متفاوت است. این می‌تواند یک چالش واقعی در این بخش از روند طلاق باشد. با یوکن تا بتوانید خود را از این چالش‌ها نجات دهید.

با این حال، در طول سال‌ها، بسیاری از زوج‌ها پس از طلاق با موفقیت فرزندان خود را بزرگ کرده‌اند. این کار نیاز به توجه و تمرکز زیادی دارد و تعدادی از استراتژی‌های کلیدی نیز وجود دارد، که روند طلاق زوج‌ها را آسان‌تر می‌سازد.

1. به وضوح ارتباط برقرار کنید

هنگامی که زوج‌ها قادر به برقراری ارتباط با یکدیگر هستند، به راحتی می‌توانند فرزندان خود را با یکدیگر بزرگ کنند. با این حال زمانی که بحث‌های آن‌ها در مورد پرورش کودک با احساسات منفی نسبت به هم همراه است، این موضوع بی نتیجه خواهد ماند.

برقراری ارتباط - والدین مطلقه

اگر در مورد مسائل مختلف مربوط به تربیت فرزندان با همسر سابق خود مدام بحث و جدال می‌کنید، باید یک روش ارتباطی را تنظیم کنید که احساساتتان را کاهش دهد. شاید ارسال پیام در مورد این مسائل به یکدیگر، کانال‌های ارتباطی شما را پاک‌تر کند.

2. قوانین را روشن کنید

بسیاری از خانواده‌ها قوانین مختلفی برای فرزندانشان دارند. این به طور قطع می‌تواند کارساز باشد؛ اما قوانین باید به وضوح توسط والدین تعریف شوند. زمانی که فرزندان در مورد قواعد خانه سردرگم می‌شوند، مشکلاتی به وجود می‌آید و سپس ممکن است آن‌ها سعی کنند برای رسیدن به خواسته‌شان قوانین را دست‌کاری کنند.

درک درستی از قوانین در هر خانه می‌تواند راه بسیار خوبی برای ایجاد تعادل و ثبات باشد.

3. گذشته را رها کنید

سعی کنید تا هر گونه خاطرات ماندگار از ازدواج را تا حد امکان در گذشته باقی بگذارید. با توجه به روابط زناشویی که در روابط متقابل هست، این خاطرات وجود دارند. اما زوج‌ها از رهایی رابطه گذشته و تلاش برای ایجاد راه‌های جدید، برای تعامل در مورد اطلاعات فرزند پروری در این زمان، سود بیشتری خواهند برد.


4. احساسات منفی را از خود دور کنید

چیزی که برای افراد پس از جدایی و یا طلاق دردسرساز می‌شود؛ این است که آن‌ها به طور مداوم، کینه یا احساسات منفی گذشته خود را با خودشان حمل می‌کنند. به منظور تربیت بهتر فرزندان، باید دست از این کینه‌ها بردارید.

آیا می‌توانید برای همسر سابق آرزو کنید، که بهترین‌ها در زندگی نصبیش شود و عشقی که دنبالش است را پیدا کند؟ داشتن چنین احساسی می‌تواند در تربیت فرزند شما تعادل زیادی را ایجاد کند.

6. کنترل احساسات خود را تمرین کنید

بسیاری از متخصصان به والدین می‌گویند، که بهتر است سعی کنند آرام‌تر از فرزندان باشند. اگر شما مضطرب و عصبانی هستید، پس فرزند شما نیز چنین احساساتی را تجربه خواهد کرد.

تربیت فرزندان با همسر سابق، مشکلات و احساسات ناراحت‌کننده را اضافه می‌کند. اما این مهم است که اضطراب، استرس و سطح خشم خود را در هنگام وقت گذراندن با فرزندان، و همچنین در هنگام تعامل با همسر خود کنترل کنید. پیدا کردن راه‌هایی برای آرامش می‌تواند به شما کمک کند.

کنترل احساسات - والدین مطلقه

7. یک شبکه پشتیبانی ایجاد کنید

داشتن گروهی از افراد مورد اعتماد در نزدیکی شما، می‌تواند این اطمینان را به شما بدهد، که در فرآیند طلاق تنها نیستید. به‌علاوه صحبت کردن با والدین دیگر که طلاق گرفته یا جدا شده‌اند، ممکن است به شما کمک کند کمتر احساس تنهایی داشته باشید.

علاوه بر این، داشتن یک مشاور یا درمانگر معتبر که می‌تواند به شما در دیدن نقاط کور کمک کند، تفاوت بزرگی را ایجاد خواهد کرد.

8. حضور در لحظه را تمرین کنید

حضور در لحظه، در تربیت فرزندان در هر شرایطی مفید است. ذهن ما زمانی که ما در حال مدیریت مسائل مختلف در زندگی خانوادگی هستیم بسیار سرگردان می‌شود. با این حال، در لحظه بودن و حضور در کنار فرزندتان، به آرامش و ثبات در این وضعیت کمک می‌کند.

اگر نگران رویدادهای آینده هستید یا برای آنچه در گذشته اتفاق افتاده است، افسوس می‌خورید، از زمان حال غافل می‌مانید. این موضوع می‌تواند فرصت‌هایی برای تجربه‌های معنی‌دار با فرزندتان را از شما بگیرد.

9. در مقابل فرزندان از همسر سابق خود بد نگویید

بسیاری از زوجین با سرزنش همسر سابق خود، در مقابل فرزندان دردسر ایجاد می‌کنند. برای این افراد انتقاد نکردن از همسر سابقشان یا تحقیر نکردن او در حضور فرزندان دشوار است و انجام این کار تأثیرات منفی غیر قابل برگشتی بر کودک می‌گذارد.

به جای این‌که تقصیر را گردن دیگری بیندازید، در مورد خود صحبت کنید. در مورد سرخوردگی و نحوه برخورد با موقعیت‌های دشوار خود حرف بزنید. صحبت کردن در مورد تجربه شخصی خود، به شما کمک می‌کند که قدرت را در دست بگیرید.

10. یاد بگیرید سازش داشته باشید

اگر به طور دائم در مورد برنامه‌های خود، پول یا قوانین، جروبحث می‌کنید؛ محیطی بسیار خصومت‌آمیز و شلوغی را برای کودکانتان ایجاد خواهید کرد. با این حال، زوج‌هایی که یاد می‌گیرند با یکدیگر بر سر مسائل بی پایان و روزانه‌ای که باید مورد مذاکره قرار گیرند سازش کنند، یک محیط پایدار و آرام برای فرزندان خود می‌سازند.

این‌که مدام اصرار کنید که فرزندانتان در تعطیلاتی خاص پیش شما باشند، چراکه سال گذشته پیش همسر سابقتان  بودند به نتیجه نخواهید رسید. مصالحه کردن در دراز مدت بیشتر به نفع شما خواهد بود.

سازش - والدین مطلقه

11. سخاوتمند باشید

زوج‌هایی که با یکدیگر سخاوتمند هستند، حتی اگر هنوز هم در مورد جدایی‌شان ناراحت باشند، به ایجاد یک محیط خوب در خانواده کمک می‌کنند. اگر همسر سابقتان تعطیلات آخر هفته دیگری با فرزندان بخواهد، در صورتی که تعطیلات این آخر هفته نوبت شماست؛ سخاوتمند بودن می‌تواند محیطی مناسب با شرایط رشد فرزندان در خانواده ایجاد کند.

محروم کردن و شمارش هر شرایط ناعادلانه یک محیط خانوادگی ناآرام ایجاد می‌کند. البته شما نباید بیش از حد این کار را انجام دهید، اما اگر در شرایط خاص کمی بخشنده باشید، می‌توانید به سلامت همه افراد درگیر کمک کنید.

12. با کودکان خود صحبت کنید

والدینی که نگران تأثیرات بالقوه منفی همسر سابق خود بر فرزندانشان هستند، با صحبت کردن با بچه‌ها، می‌توانند این تأثیرات را از بین ببرند.

اگر در مورد حرف‌هایی که همسر سابقان به فرزندان خواهد زد نگرانید، داشتن یک خط ارتباطی خوب و مناسب با کودک، می‌تواند دید آن‌ها نسبت به جهان را برایتان آشکار کند.  اگر آن‌ها در مورد سردرگمی‌ها و یا هر گونه پیام متضادی که از والد دیگرشان می‌شنوند، با شما صحبت کنند بسیار مفید خواهد بود.

13. رابطه خوبی با فرزندانتان بسازید

این که بتوانید رابطه‌ای خوب و مثبت با فرزندتان ایجاد کنید به آسانی صورت نمی‌گیرد. والدین به خوبی می‌دانند که بیشترین تأثیری که می‌توانند بر فرزندان خود بگذارند، ایجاد رابطه‌‌ خوب با آن‌ها است.

اطمینان داشته باشید که فرزندانتان به شما علاقه دارند و حتی اگر آن‌ها به نحوی رفتار می‌کنند که علاقه‌ای به ارتباط با شما ندارند، بدانید که هنوز هم خواستار تأیید و مراقبت شما هستند. پیدا کردن راه‌هایی برای ایجاد دلبستگی ذاتی می‌تواند زندگی خوبی برای کودک شما بسازد.

14. فرزندان را به خود جذب کنید

سعی کنید به زور با فرزندتان ارتباط برقرار نکنید، بلکه کاری کنید آن‌ها خودشان به شما جذب شوند و بخواهند با شما ارتباط برقرار کنند. هنگامی که والدین بیش از حد مشتاق به‌ برقراری ارتباط با فرزندان هستند، در بیشتر اوقات کودک فاصله خود را بیشتر می‌کند.

 با توجه به دل‌بستگی ذاتی که کودک با شما دارد، سعی کنید راه‌هایی برای ایجاد لحظات هماهنگ و قابل اتصال پیدا کنید. این راه بهتر از این است که پشت سر هم از آن‌ها سؤال بپرسید و عاجزانه سعی کنید به آن‌ها نزدیک شوید.

جذب فرزندان - والدین مطلقه

15. احساساتتان را بیان کنید

با فرزندتان در مورد چیزهایی که دوست دارید و به آن علاقه دارید بیشتر صحبت کنید. بچه‌هایی که بیشتر در مورد علایق والدین خود می‌شنوند، به طور معمول بیشتر به دنبال اشتیاق خود می‌روند.

به این توجه کنید که فرزندان چند نفر از ورزشکاران مشهور یا موسیقیدانان نیز، خودشان ورزشکار یا موسیقی‌دان شدند. کودکان تمایل دارند که مسیر الگوهای خود را دنبال کنند و اگر شما چیزی را که دوست دارید به اشتراک بگذارید، آن‌ها نیز می‌خواهند به دنبالش بروند.

این  امر در جهت ایجاد یک پیوند پایدار، که می‌تواند هر نوع تنش در یک رابطه را از بین ببرد بسیار کارساز است.

16. تغییر را بپذیرید

بسیاری از زوج‌هایی که از هم جدا شدند حسرت‌های پنهانی دارند و یا در گذشته زندگی می‌کنند. آن‌ها آرزو می‌کنند که‌ای کاش وضعیت خانواده‌شان متفاوت بود، اما نمی‌دانند چگونه می‌توانند آن را بهتر کنند.

پذیرش تغییر می‌تواند به ما در جلوگیری از آسیب‌های گذشته، پشیمانی و پیدا کردن راه‌های جدید، برای ایجاد تغییراتی که به دنبال آن هستیم کمک کند. شاید بتوانید راه‌های جدیدی برای تعامل با همسر سابق خود پیدا کنید که خانواده جدیدی را پرورش دهد.

17. فرصت‌های جدید ایجاد کنید

بسیاری از زوج‌های طلاق گرفته یا جدا شده، در مورد هر چیز جدیدی که در خانواده اتفاق بیفتد احساس ناامیدی می‌کنند. آن‌ها الگوهای مختلف تعامل را بارها تکرار می‌کنند و امیدوار هستند که برای همیشه ادامه پیدا کند.

با این حال اگر یک چیز وجود داشته باشد که می‌توانید روی آن حساب کنید، این است که این شرایط در نهایت تغییر می‌کند. انتظار به وجود آمدن شرایط جدید، می‌تواند ناامیدی که بعضی اوقات در چنین موقعیتی ایجاد می‌شود را کاهش دهد.

درست است که طلاق گرفته‌اید، اما تربیت صحیح فرزندان با یکدیگر به طور قطع امکان‌پذیر است. ارتباط و صبر و حوصله در این راستا، برای پدر و مادر مطلقه‌ای که فرزندان شاد و سالمی می‌خواهند لازم است.

 

منبع: Lifehack

نویسنده مطلب
نگار بخش‌زاده - نگار بخش‌زاده
متولد ۱۳۷۶، دانشجوی مقطع کارشناسی رشته‌ی زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه گیلان، علاقمند به یادگیری زبان‌های خارجی و مقالات حوزه موفقیت

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-01-27 17:21:37
دسته بندی ها