14 پیشنهاد برای سپری کردن تعطیلات در خانه

13 خرداد 1400 - 11:00
مدیریت شخصی - 14 پیشنهاد برای سپری کردن تعطیلات در خانه
14 پیشنهاد برای سپری کردن تعطیلات در خانه
امتیاز مطلب: 87%

با شیوع ویروس کرونا در ایران، این فرصت فراهم شده تا بیشتر در کنار عزیزانمان باشیم و به کارهای عقب‌افتاده رسیدگی کنیم. برخی‌ها خود را مشغول خانه‌تکانی کرده اند. اما صرف‌نظر از کارهای خانه، برای اوقات فراغت خود چه برنامه‌ای دارید؟ آیا راهی هست که در تعطیلات بتوانید سلامت جسمی‌تان را بهبود دهید و عملکرد مغز و خلاقیت خود را بالا ببرید؟ پاسخ مثبت است. با یوکن همراه باشید.

گفته می‌شود مدیتیشن یا ورزش یا رفتن به اسپا کمک زیادی در این زمینه می‌کند. بدون شک، بدن و ذهن ما به استراحت و تجدید قوا نیاز دارد و تعطیلات بهترین فرصت برای ایجاد تغییرات سازنده است. اکنون 14 کاری را معرفی می‌کنیم که می‌توانید در زمان تعطیلات در خانه انجام دهید.

1. کارتان را تعطیل کنید

آیا منظور این است از چک کردن ایمیل و تماس‌های کاری در زمان تعطیلات پرهیز کنید؟ بله درست است.

اگر شغل حساسی ندارید یا پروژه‌ی مهمی‌ در دست‌تان نیست، پاسخ ندادن به تماس‌های کاری در زمان تعطیلات هیچ مشکلی بوجود نمی‌آورد، در این مورد مطمئن باشید؛ البته قطع کامل ارتباط برای کارآفرینان یا مدیران یک شرکت ممکن نیست.

حتی اگر شغل مهمی ‌هم دارید، در ایام تعطیل زمانی را به استراحت خودتان اختصاص دهید. بهتر است صبح‌ها ایمیل‌تان را چک کنید، در طول روز به برنامه‌های شخصی‌تان رسیدگی کنید و بعد از ظهر حدود یک ساعت روی پروژه‌های مهم کار کنید. باید در روزهای تعطیل تا جای ممکن از کار و مسائل مربوط به آن فاصله بگیرید تا ذهن‌تان خوب استراحت کند و فرصت پرورش ایده های نو را داشته باشد.

2. تا جای ممکن بخوابید

خواب کافی تاثیر به سزایی روی کار و سلامتی ما دارد، اما خیلی از افراد خواب کافی ندارند. نتایج تحقیقات حاکی از آن است اگر در تعطیلات به اندازه کافی بخوابیم، سلامتی‌مان بهبود می‌یابد. البته باید جای دنج و آرامی ‌را برای خوابیدن انتخاب کنید تا به اندازه کافی استراحت کنید. مثلا به جای این‌که روی مبل، جلوی تلویزیون یا در کنار بچه‌ها وقتی مشغول بازی هستند، بخوابید، به اتاق خواب بروید و در فضایی کم نور و آرام استراحت کنید.

3. یک مهارت جدید یاد بگیرید

تحقیقات زیادی نشان می‌دهد یادگیری یک مهارت جدید همانند یادگیری زبان خارجی یا یادگیری ساز موسیقی ، باعث تقویت عملکرد مغز می‌شود. هنوز خیلی از افراد به خاطر شیوع ویروس کرونا در تعطیلات هستند یا حداقل زمان آزاد بیشتری در اختیار دارند، پس فرصت خوبی برای یادگیری یک سرگرمی ‌یا مهارت جدید برای آن‌ها به وجود آمده است.

امروزه اپلیکیشن ‌ها و وب سایت ‌های آموزشی اینترنتی زیادی در دسترس ماست و نیاز نیست برای یادگیری مهارت جدید از خانه بیرون برویم، تنها باید بدانیم به دنبال یادگیری چه مهارتی هستیم؛ سپس با یک جستجو ی ساده در اینترنت ، چندین گزینه پیش روی‌مان خواهد بود. با انتخاب مهارت جدید، ذهن شما ارتباط‌های جدیدی در مغز شکل می‌دهد. با خارج شدن از الگوهای معمول ذهنی که تاکنون داشته اید، بعد از تعطیلات با انرژی دوباره به سرکار و درس باز می‌گردید.

4. یک کار خاطره‌انگیز انجام دهید

مزیت اصلی تعطیلات، انتظار برای شروع آن و یاداوری خاطرات شیرینش است. اغلب آدم‌ها به خاطرات و تجربیات گذشته فکر می‌کنند و با یادآوری خاطرات خوب، به احساس خوبی دست می‌یابند. انگار همین دیروز بود که سفره هفت سین را در کنار عزیزانم پهن کردم و اکنون فکر کردن به این خاطر خوب لبخند روی لب‌هایم می‌نشاند. شما هم می‌توانید در تعطیلات جاری، برای خود خاطره‌سازی کنید. برای انجام این کار که قطعا از آن لذت خواهید برد، برنامه ریزی کنید. مطمئن باشید با این کار یک خاطره‌ی خوش برای سال‌های بعد خود در ذهن‌تان خواهید ساخت.

5. کتاب بخوانید

آمار مطالعه همیشه در کشور ما پایین و البته نگران کننده بوده است. تعطیلات بهترین فرصت برای خواندن کتاب‌های موردعلاقه‌تان است. البته منظور این نیست حالا که کرونا فرصت بیشتری در اختیارتان قرار داده، به سراغ طولانی‌ترین رمان‌ها بروید. بهتر است با کتاب‌های ساده و ابتدایی شروع کنید.

6. یک فیلم یا سریال جدید را دنبال کنید

تماشای فیلم و سریال در ایام تعطیلات سرگرم‌کننده و البته لذت‌بخش است. اگر در این زمینه تازه‌کار هستید و نمی‌دانید از کجا باید شروع کنید، ابتدا ژانر موردعلاقه‌تان را انتخاب کنید و به سراغ بهترین فیلم ‌های موجود بروید. اگر آشنایی کمی‌با زبان خارجی دارید، با یک تیر دو نشان بزنید و با تماشای فیلم و سریال‌های خارجی، به تقویت زبان خود کمک کنید.

7. به یک سفر مجازی بروید

به خاطر شرایط حساس موجود و شیوع ویروس کرونا، مسافرت‌های زیادی لغو شده و به زمان دیگری موکول شده اند؛ اما سفر رفتن همیشه هم نیاز به صرف هزینه‌های بالا ندارد. می‌توانید با هزینه‌ای پایین به سفر بروید، اما چگونه؟ این پیشنهاد بیشتر برای علاقمندان تکنولوژی مناسب است: رفتن به یک سفر مجازی.

تنها کافی است کشور موردنظرتان را در اینترنت جستجو کنید، اطلاعات کامل درباره آن کسب کنید، مکان‌های دیدنی آن را پیدا کنید و از طریق نقشه‌های مجازی گوگل ، سفر مجازی را تجربه کنید. ادغام سفر با تکنولوژی بسیار لذت‌بخش است.

8. چاشت بخورید

حالا که در تعطیلات هستید نیاز نیست رأس ساعت مشخصی از رختخواب بلند شوید، زیرا احتمالا دیروقت خوابیده اید. اگر چنین موقعیتی دارید، وعده صبحانه و ناهار را با هم یکی کنید. صرف چاشت، قطعا تجربه‌ی خوبیست که بعد از تعطیلات و در روزهای پایان هفته هم فرصت انجام آن را خواهید داشت.

9. محتویات گوشی، کامپیوتر و هارد درایو خود را مرتب کنید

این کار بسیار وقت‌گیر است، اما تعطیلات و اوقات بیکاری بهترین زمان برای پاک کردن فایل‌های اضافی است. عکس ‌ها و ویدئو های قدیمی‌ را نگاه کنید و از خاطرات گذشته لذت ببرید. شاید لازم باشد برخی فایل‌ها را پاک کنید تا فضای ذخیره بیشتری در اختیار داشته باشید. حتی ممکن است ترغیب شوید عکس‌های خود را برای چاپ به آتلیه ببرید و یک آلبوم جدید خانوادگی درست کیند.

10. آشپزی کنید

اگر تاکنون فرصت آشپزی کردن نداشته اید، اکنون بهترین فرصت است که به آشپزخانه بروید و دست به کار شوید. طرز تهیه غذای موردعلاقه‌تان را پیدا کنید و شروع به پختن آن کنید. کتاب‌های آشپزی، برنامه‌های تلویزیونی، سایت‌های آموزشی زیادی وجود دارند که دستور پخت انواع غذاها را آموزش می‌دهند.

11. برای زندگی‌تان هدف گذاری گذاری کنید

فاصله گرفتن از درس و مشغله‌های کاری بهترین فرصت است تا برای آینده برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری کنید. برای سال پیش رو، چه اهدافی در نظر دارید؟ آیا می‌خواهید تغییر بزرگی در زندگی‌تان ایجاد کنید؟ اکنون تا فرصت دارید، افکار و ایده‌هایتان را روی کاغذ بنویسید و برنامه‌ی منظمی ‌برای آن تدوین کنید.

اتفاقات اخیر به ما می‌گوید زندگی چقدر غیر قابل پیش بینی است و راهی برای کنترل برنامه‌هایمان وجود ندارد، اما داشتن یک هدف مشخص می‌تواند مسیر زندگی ما را روشن کند. البته در این مسیر نیاز به امید و انگیزه دارید. اهداف‌تان را روی کاغذ بنویسید و در جایی قرار دهید که بتوانید هر روز آن را ببینید.

12. یک سنت خانوادگی جدید ایجاد کنید

محدودیت‌ها می‌تواند فرصت‌های خوبی در اختیارمان قرار دهد. هرچند با شیوع ویروس کرونا رفت و آمدهای کمتری دارید، اما می‌توانید یک سنت خانوادگی جدید بسازید و خاطره‌سازی کنید. البته لازم نیست به دنبال کارهای عجیب و پرهزینه باشید. اختصاص یک شب به تماشای یک فیلم خانوادگی و خوردن یک خوراکی خاص می‌تواند به سنت خانوادگی جدید شما تبدیل شود. حتی می‌توانید کمی ‌خلاقیت به خرج دهید و یک نوع لباس یا رنگ مخصوص برای مراسم خانوادگی‌تان انتخاب کنید.

13. لباس‌ها و لوازم اضافی را دور بریزید

حالا که با خانه‌نشینی فرصت بیشتری دارید، بد نیست به وسایل و لباس‌هایتان نگاهی بیندازید و به کمدهایتان سر و سامان دهید. وسایل اضافی و لباس‌هایی که مدت‌هاست بلااستفاده هستند را بررسی کنید. اگر فکر می‌کنید کسی به داشتن آن‌ها نیاز دارد، لذت بخشش را از خود دریغ نکنید.

14. به خودتان اهمیت دهید

اگر این پیشنهادها برایتان خوشایند نیست، انجام آن‌ها هیچ فایده‌ای برایتان نخواهد داشت. یکی از بهترین راه‌های شادی و رسیدن به احساس خوب در طول تعطیلات این است که در این روزها، کارهایی انجام دهید که واقعا برایتان لذت‌بخش هستند. البته ممکن است تعهدات خانوادگی فرصت کمی ‌در اختیارتان بگذارد، اما تا جایی که می‌توانید از وجود خودتان لذت ببرید و از این مساله غافل نشوید.

حتما زمانی را به انجام کارهایی اختصاص دهید که از آن لذت می‌برید. احساس شادی و رضایت از انجام آن کار، بعد از تعطیلات هم همراه شما خواهد بود.

منبع: inc

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2021-06-03 01:45:01
دسته بندی ها